• Baiertal en Internos

Sinds 1960 hebben vv Internos en de SpVgg Baiertal een unieke vriendschap opgebouwd, die tot op de dag van vandaag nog levendig is.

Deze band is aangehaald tijdens de meivakantie van 29 april t/m 1 mei 2023 in Baiertal met gezamenlijke activiteiten inclusief  een feestavond.

vv Internos Jeugd beleeft fantastisch weekend in Baiertal, Duitsland, 29-4 t/m 1-5-2023.

Van zaterdag 29 april t/m maandag 1 mei bezochten de jeugdteams JO-15 en JO14 van vv Internos met hun begeleiding Baiertal. Een klein glooiend dorpje met enkele duizenden inwoners ten oosten van de Rijn op een kleine 500 km vanuit Etten-Leur. In Baiertal zijn enkele opmerkelijke verwijzingen te vinden naar de jarenlange en unieke vriendschapsband die er ligt tussen vv Internos en SPVGG Baiertal. De sporthal ‘Etten-Leur Halle’, waarin overnacht werd door het gezelschap, was er één van. Zo ook de ‘Jan Klep strasse’. Deze vriendschapsband is geworteld tijdens de Tweede Wereldoorlog toen Nederlanders ter werk gesteld werden in Duitsland. Etten-Leurnaar Jan Klep moest er enkele jaren werken en voetbalde in die periode ook bij Baiertal. Daar ontstaat een band met de toenmalige voorzitter Zuber. In 1960 en 1961 vinden vervolgens de eerste bezoeken tussen de beiden voetbalverenigingen plaats. Gedurende de afgelopen 63 jaar gevolgd door veel meer wederzijdse bezoeken.

Zaterdagochtend werd er om 6 uur in de ochtend vertrokken vanaf het sportpark met een touringcar. Oud-vv Internos secretaris Jan Bulkmans, 86 jaar jong, was één van de passagiers in de bus, die hij deels had gesponsord. Jan gaat reeds tientallen jaren naar Baiertal en werd met open armen opgewacht door vrienden die hij vanaf die periode kent, waaronder de dochter van oud-voorzitter Zuber. Zij kwam als 12 jarige in 1961 bij het eerste bezoek van Baiertal aan Etten-Leur mee.Voor de JO-15 en JO-14 was er een leuk en divers programma in elkaar gezet. Op zaterdag werd er, na een hartelijk ontvangst met broodjes fleischkäse, op een 18 holesbaan ‘Fussgolf’ gespeeld. Op zondag stond er een bezoek gepland bij de degradatiekraker in de 2e bundesliga: SV Sandhausen – Regensburg. SV Sandhausen greep de laatste strohalm om reeds directe degradatie te ontlopen en won in een spannende wedstrijd met 2-1. We hebben ons laten vertellen dat er meer ambiance was dan gebruikelijk in het kleine BWT stadion, mede aangezwengeld door de bezoekers uit Etten-Leur. Zondagavond was er een feestavond georganiseerd en werd er tot in de vroege uurtjes gefeest. Op maandag kon de jeugd, met kleine oogjes, zich opmaken voor 3 wedstrijden van 30 minuten. Onder toeziend oog van de burgemeester, supporters en een afvaardiging vanuit het eerste en derde elftal van vv Internos die ook aanwezig waren tijdens dit weekend, werd er op karakter gevoetbald tegen de leeftijdsgenoten van Baiertal. Einde middag stond de bus klaar voor de terugreis. Tijdens de terugreis was de vermoeidheid duidelijk waarneembaar en degenen die nog wakker waren deelden de anekdotes van een onvergetelijk voetbalweekend!

Foto boven de jeugdteams voor Baiertal Clubhuis, van Michel Petrusma

Het programma was:

Het weekend voor de jeugd naar Baiertal is deels mogelijk gemaakt door een aantal sponsoren waar we op later moment op terugkomen om ze te benoemen en te bedanken.

Merijn Roenhorst